Employer branding för startups är enklare än vad du tror

Driver du ett startup så vet du vilka utmaningar det innebär. Du måste troligtvis fokusera på att göra rätt saker just här och nu, likviditet och inte sällan brandsläckning. Långsiktiga frågor som employer branding får kanske låg prioritet både i budgeten och på din att-göra-lista. 

Men företagets varumärke som arbetsgivare är viktigt för att kunna rekrytera rätt kompetens när ni växer och expanderar.

Jonas Axelsson, idag Head of People Operations på Norrsken Foundation, har lång erfarenhet av rekrytering på framgångsrika startups som till exempel Spotify och TictailNedan ger Jonas några riktigt smarta tips inom employer branding för startups med små resurser.


1. De anställda är den billigaste reklampelaren

Ett coolt tech startup borde strössla med give aways till personalen, det skapar stolthet och bygger kultur. Dessutom är reklamkostnaden otroligt låg – tänk exempelvis ett mobilfodral för 25 kr som används och syns 15 timmar per dygn. Varje dag ger det väl över 100 exponeringar när telefonen används i tunnelbanan, på lunchrestaurangen och gymmet.

Om mobilskalet har en livslängd på ett år så blir kontaktkostnaden inte ens mätbar.

2. Klistermärken är employer branding

Tänk det tech-bolag som tar fram Stockholms snyggaste klistermärke och ser till att alla anställda får obegränsad tillgång – snart kommer klistermärket att sitta på baksidan av varje Macbook i hela stan. Det behövs ingen employer branding-strategi för att förstå hur stort impact det konststycket skulle ha.

3. Använd merchandise som gåvor

Tänk dig värdet av att ha kunna ge bort en tygkasse, vattenflaska eller t-shirt till en besökare eller kandidat? Eller den proffsiga känslan att få ett presentkit första dagen på nya jobbet.

Det är öppet mål – ändå har nästan inga tech-bolag en hylla med reklamsaker att ta av på kontoret.

4. Var generös med reklamprylar

Om jag drev ett företag skulle jag vara generös och låta alla anställda fritt hämta klistermärken, block, ölöppnare, kepsar och t-shirts – det driver samhörighetskänslan, stoltheten, och i nästa steg kulturen på ett påtagligt positivt sätt.

Gärna världsherravälde – men först några snygga klistermärken! 

 

Beställ merchandise till ert startup! Vi har gjort detta enkelt och kul genom att skapa två färdiga kit som går att beställa i så litet antal som 10 och uppåt. Ladda ner vår PDF med info om innehåll och priser här.

Martin Ericson

Grundare och VD

Beställ Startup Kit
Kontakta oss

 

Stort tack till Jonas Axelsson på Norrsken Foundation för alla bra tips! Norrsken Foundation är en icke-religiös, politiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som investerar i socialt entreprenörskap med fokus på teknik. Finansiär är Niklas Adalberth, tidigare medgrundare av betalbolaget Klarna.

 

Tags: , , , , , ,

Skriv in dina uppgifter nedanför så kontaktar vi dig!

Om du lämnar dina uppgifter så kontaktar vi dig och berättar mer om vår tjänst. Anmäl dig även gärna till vårt nyhetsbrev genom att ange din e-post till höger i sidfoten.