Nyhet: merchandise-kit för startups

Författare:

Unistore har gjort det enkelt och kul att beställa merchandise till ert startup genom att introducera två kit, maxade med brandade produkter, som går att beställa i så litet antal som 10 och uppåt.

Perfekt för att skapa team-känsla, synas utåt, bygga employer brand och att använda som gåvor till era kunder, investerare och samarbetspartners. Välj mellan Startup Kit och Startup Kit+.

Beställ Startup Kit
Kontakta oss

 

Employer branding för startups är enklare än vad du tror

Författare:

Driver du ett startup så vet du vilka utmaningar det innebär. Du måste troligtvis fokusera på att göra rätt saker just här och nu, likviditet och inte sällan brandsläckning. Långsiktiga frågor som employer branding får kanske låg prioritet både i budgeten och på din att-göra-lista. 

Men företagets varumärke som arbetsgivare är viktigt för att kunna rekrytera rätt kompetens när ni växer och expanderar.

Jonas Axelsson, idag Head of People Operations på Norrsken Foundation, har lång erfarenhet av rekrytering på framgångsrika startups som till exempel Spotify och TictailNedan ger Jonas några riktigt smarta tips inom employer branding för startups med små resurser.


1. De anställda är den billigaste reklampelaren

Ett coolt tech startup borde strössla med give aways till personalen, det skapar stolthet och bygger kultur. Dessutom är reklamkostnaden otroligt låg – tänk exempelvis ett mobilfodral för 25 kr som används och syns 15 timmar per dygn. Varje dag ger det väl över 100 exponeringar när telefonen används i tunnelbanan, på lunchrestaurangen och gymmet.

Om mobilskalet har en livslängd på ett år så blir kontaktkostnaden inte ens mätbar.

2. Klistermärken är employer branding

Tänk det tech-bolag som tar fram Stockholms snyggaste klistermärke och ser till att alla anställda får obegränsad tillgång – snart kommer klistermärket att sitta på baksidan av varje Macbook i hela stan. Det behövs ingen employer branding-strategi för att förstå hur stort impact det konststycket skulle ha.

3. Använd merchandise som gåvor

Tänk dig värdet av att ha kunna ge bort en tygkasse, vattenflaska eller t-shirt till en besökare eller kandidat? Eller den proffsiga känslan att få ett presentkit första dagen på nya jobbet.

Det är öppet mål – ändå har nästan inga tech-bolag en hylla med reklamsaker att ta av på kontoret.

4. Var generös med reklamprylar

Om jag drev ett företag skulle jag vara generös och låta alla anställda fritt hämta klistermärken, block, ölöppnare, kepsar och t-shirts – det driver samhörighetskänslan, stoltheten, och i nästa steg kulturen på ett påtagligt positivt sätt.

Gärna världsherravälde – men först några snygga klistermärken! 

 

Beställ merchandise till ert startup! Vi har gjort detta enkelt och kul genom att skapa två färdiga kit som går att beställa i så litet antal som 10 och uppåt. Ladda ner vår PDF med info om innehåll och priser här.

Martin Ericson

Grundare och VD

Beställ Startup Kit
Kontakta oss

 

Stort tack till Jonas Axelsson på Norrsken Foundation för alla bra tips! Norrsken Foundation är en icke-religiös, politiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som investerar i socialt entreprenörskap med fokus på teknik. Finansiär är Niklas Adalberth, tidigare medgrundare av betalbolaget Klarna.

 

The unboxing experience – Så får du företagets merchandise att spridas i sociala medier

Författare:

Gör uppackningen till en upplevelse så ger du inte bara mottagaren en positiv bild av ditt varumärke. Ert merchandise kan dessutom få spridning på nätet. En sökning på ordet “unboxing” ger idag 55 miljoner träffar på Youtube och siffran fortsätter att växa. Så vad ska man tänka på? Missa inte våra 5 tips nedan!

Inspiration från de bästa

Apple var bland de första med att göra uppackningen mer eller mindre till en ceremoni som gav spridning online. Med minutiös eftertanke vad gäller emballage, doft, känsla i material och andra smarta detaljer lyckades man att höja upplevelsen av varumärket långt mer än vad bara själva produkten ensam hade kunnat. Kunder som köpt en ny iPhone, iPad eller MacBook blev så fascinerade av själva uppackningen att de valde att filma och publicera den på Youtube och andra sociala medier. Ta vara på den möjligheten du också!

Idag strävar allt fler företag efter att göra uppackningen till en upplevelse. Det gäller inte minst e-handeln och i synnerhet den växande trenden med prenumerationsboxar. Därifrån finns mycket inspiration att hämta för paketering och leverans av merchandise. Vi har tagit hjälp av bloggaren Käthe Nilsson som bland annat driver hittabox.se, en tjänst som samlar och jämför prenumerationsboxar på nätet, för att ringa in de viktigaste sakerna att tänka på.

5 tips för att skapa en maximal unboxing experience

1. Innehållet – leverera enligt förväntningarna och överraska

Det första att tänka på är produkterna som levereras. Innehållet måste spegla varumärkets kärnvärden i både design och kvalitet och uppfylla mottagarens förväntningar. Men glöm inte att även leverera något överraskande som sticker ut.

Något som är så oväntat att man vill berätta om det för en kollega eller kompis!

2. Paketeringen – specialdesignad eller enkel med etikett

Nästa steg är paketeringen. Det spelar ingen roll hur fina produkter du levererar om de kommer fram skrynkliga i en intetsägande påse. Paketera istället leveransen i en snygg box.

Allra bäst intryck ger du med en specialdesignad box. Tänk på att allt från tjockleken på kartongen till känslan i material, färg och tryck påverkar upplevelsen. Men det går även att göra ett proffsigt intryck med mer enkla medel, till exempel genom att välja en standard-box men med en snygg etikett på.

3. Emballage – få innehållet att ligga snyggt och skyddat

Förutom att paketera innehållet i en snygg box så kan du göra stor skillnad på upplevelsen med ett omsorgsfullt emballage inuti boxen. Här kan du välja mellan allt från silkespapper till förslutna påsar i tyg eller plast. Eller inred boxen med en specialskuren form i skumplast så kan du vara säker på att innehållet ligger exakt som du vill hela vägen fram till mottagaren.

Utöver det, tänk på känsel, syn, doft och hörsel. Ju fler sinnen som aktiveras desto starkare blir upplevelsen!

4. Presentkort eller broschyr – Ta chansen att förmedla ett budskap

Som pricken över i, missa inte chansen att ge mottagaren en hälsning på ett snyggt kort eller i en liten broschyr. Om du ger paketet som en gåva till en ny medarbetare, skriv en kort text som hälsar personen välkommen till sin nya arbetsplats! Eller om paketet är till en potentiell kund, lägg med en broschyr om ert företag.

Efter att ha en fått en så fin presentbox så kommer mottagaren mer än gärna läsa vad du har att berätta.

5. Tänk (långt) utanför boxen – Hjälp mottagaren att dela sin upplevelse

Det är nu du kan göra riktig skillnad. Har du levererat en snygg box, paketerat innehållet med ett genomtänkt emballage, överraskat med något oväntat inuti och skrivit ett budskap som engagerar så kommer mottagaren helt säkert vilja dela med sig av sin upplevelse. Var du än gör, missa inte den chansen!

Tipsa mottagaren att lägga upp en bild i sociala medier med en kul och unik hashtag. Eller lägg i ett gäng snygga klistermärken i boxen som mottagaren kan ge till sina vänner.

Läs mer: Employer branding för startups är enklare än vad du tror

Hur paketerar ditt företag sitt merchandise? Vill du veta mer om hur Unistore kan hjälpa er med varumärkesarbetet genom en väl genomtänkt merchandise-hantering? Kontakta mig på martin@unistore.se

Och glöm inte att följa Unistore på Facebook, LinkedIn och Instagram om du vill få fler tips och inspiration.

Martin Ericson
Grundare och VD

Unistore for business
Kontakta oss

 

Ett stort tack till Käthe Nilsson som givit sina tips på hur man skapar en maximal unboxing experience. Käthe är etablerad bloggare och driver flera verksamheter online, bland annat hittabox.se som är Sveriges första jämförelsetjänst för prenumerationsboxar med egen blogg och recensioner.  Senast lanserat är Hittabox Företag som vänder sig till företag som vill prenumerera på boxar och liknande tjänster.

 

Unistore – Uniting merchandise

Författare:

Vi är glada att kunna inviga den här bloggen med nyheten att Unistore utökar sin verksamhet med tjänster för företag och event. Bland våra nya samarbeten finns till exempel nyligen börsnoterade AppSpotr.

Vi samarbetar sedan tidigare med några av Sveriges starkaste varumärken inom utbildning såsom Handelshögskolan i Stockholm och Hyper Island. Nu lanserar vi även tjänster för företag och event. Med inställningen att hjälpa företag som lägger stor vikt på sitt employer brand och community brand har vi redan börjat samarbeta med några tech-startups med riktigt spännande varumärken.

AppSpotr, som för övrigt börsnoteras idag, gör det möjligt att skapa appar utan att kunna programmera. Deras noteringskollektion på temat ”appSpotr Game Changers” har designats av oss. Auxy som revolutionerar sättet att skapa musik på iPhone och iPad har redan blivit utvalda till Apples lista ”Best of App Store” flera gånger. Två banbrytande företag med hängivna användare och starka community brands som vi ser fram emot att få vidareutveckla tillsammans.

Merchandise är ett fantastisk medel för att bygga kännedom, stolthet, sammanhållning, tillhörighet och engagemang. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ert företag så tveka inte att höra av dig.

Nu ska vi strax kliva av tåget i Göteborg för att delta på AppSpotrs noteringsmiddag. Enligt Dagens Industri har aktien i skrivande stund redan stigit med 37% så vi ser fram emot att möta ett gäng glada kämpar. Vi hörs snart igen!

Martin Ericson
Grundare och VD
martin@unistore.se

Unistore for business
Kontakta oss

 

Skriv in dina uppgifter nedanför så kontaktar vi dig!

Om du lämnar dina uppgifter så kontaktar vi dig och berättar mer om vår tjänst. Anmäl dig även gärna till vårt nyhetsbrev genom att ange din e-post till höger i sidfoten.